LiR – A QUALITY LABEL

To acknowledge, promote and support independent bookshops in their commitment and efforts to provide a quality service.

The joint study by the Ministry of Culture and Communication, the SLF and the SNE; the ‘Livre 2010’ mission findings, and Antoine Gallimard’s report submitted during 2007, all stressed the economic fragility of independent bookshops, and recommended that the maintenance and development of these firms should be a priority in policy regarding the book.

The Amending Finance Law of 25 December 2007 established the principle of a ‘label’ awarded to quality independent bookshops, so permitting local authorities to exempt the beneficiaries from the terms of Art. 1464 of the General Tax Code, concerning local business tax (taxe professionnelle), which was replaced on January 1st 2010 by a ‘territorial economic tax’ (contribution économique territoriale).

The publication in the Journal Officiel of a first decree in April 2009 permitted, as from that date, the attribution of a label: ‘Librairie indépendante de référence’ to 514 establishments, and, for some of them, to be exonerated from paying the CET in 2010 after a decision by the competent territorial authorities.

A new substitutive decree, published in August 2011, widened the perimeter of application by applying substantially different thresholds and criteria, so including quality bookshops which had formerly been ineligible for the label.

These bookshops enjoy the same advantages as those who were awarded the label except concerning exoneration from the CET, which remains subject to the terms of the General Tax Code.

Those who have been awarded the label communicate to the public via a logo: ‘Librairie de référence’ displayed in their shop windows and inside the bookshops.

The LiR label makes it possible

  • to promote the quality of reception, service and the selection on offer to the clientele as well as to the shop’s institutional and private partners
  • for bookshops, according to the terms of the article of the General Tax Code - to benefit from an exoneration from the territorial economic tax (CET), on the condition that the decision has been taken by territorial authorities (1) for the label LIR exclusively;
  • to receive advantageous commercial conditions granted by certain suppliers.
  • to apply for a subsidy in the context of the CNL’s support programmes for the promotion of the offer in bookshops (VAL), awarded to more than 300 bookshops since 2008 (2).

(1) Each regional authority takes its decision independently.

(2) Bookshops who have not yet requested the label, but fill the conditions of eligibility for VAL subsidies, can apply.

Visuel

Depuis 2009, le ministère de la Culture et de la Communication délivre un label qui permet de valoriser le travail qualitatif des librairies indépendantes en matière d'animation culturelle des territoires, de même que leur engagement en faveur de la diffusion du livre. Ce label ouvre la possibilité de bénéficier d'une exonération fiscale de la part des collectivités locales qui choisissent ainsi de s'associer à cette démarche de soutien à des commerces de proximité identifiés par la richesse de leur assortiment, la disponibilité de leur personnel, leur programme d'animation et leur implication dans la vie culturelle locale.

Ce label est accordé pour trois ans par le ministre en charge de la culture, sur proposition du président du Centre national du livre après l'avis d'une commission composée de professionnels représentant l'ensemble de la chaîne du livre.

Le nombre d'établissements labellisés s'établit au 1er janvier 2016 à 526 parmi lesquelles 401 librairies généralistes et 125 spécialisées, essentiellement en bandes dessinées ou jeunesse. Ces librairies sont géolocalisables sur le site du Centre national du livre

 (http://www.centrenationaldulivre.fr/fr/libraire/lr un label de reference/geolocaliser-une-librairie-labellisee/).

Le label Librairie de référence est aujourd'hui largement reconnu par les partenaires institutionnels, les collectivités locales et les professionnels de la chaîne du livre. Afin de mieux le faire connaître du grand public, le ministère de la culture et de la communication et le Centre national du livre ont décidé de mettre en place, à compter de février 2016, un support visuel accompagné d'une affiche explicative. Ces documents seront adressés aux libraires qui sont invités à les relayer largement à travers leurs propres outils de communication.

Contacts :

Ministère de la culture et de la communication – Service Livre et lecture,

Patrice Locmant (01 40 15 75 06) patrice.locmant@culture.gouv.fr

Centre national du livre –

Sébastien Bizet (01 49 54 68 66 / 06 07 55 54 81) sebastien.bizet@centrenationaldulivre.fr